Jak si zpestřujeme distanční výuku (1. stupeň ZŠ)


Další z necestovních příspěvků, který by snad mohl být přínosný zejména rodičům dětí na prvním stupni ZŠ. Když jsem dnes letmo zaregistrovala výrok pana Plagy, který doufá, že distanční výuka nebude trvat celý školní rok, ale bude záležet na ministru zdravotnictví, řekla jsem si, holka, tady už fakt ale přestává veškerá „sranda“ (jako ona to sranda není, ale teď už je to fakt průser). A tak mě napadlo, že sepíšu, čím si distanční výuku zpestřujeme my, aby děti ze sezení u PC nezačaly modrat a blikat (prvňák už naštěstí ne). Děti jsou aktuálně v 1. a ve 4. třídě. Máme doma kufr, kterému sama interně říkám škola, kam jsem nanosila všechny materiály, encyklopedie, tematické knihy a taháme si z něj podle toho, na co je zrovna chuť. Víkend nevíkend, prázdniny neprázdniny.

Takže co hrajeme, čteme, na co koukáme, abychom se nezbláznili a děti se něco naučily?

MATERIÁLY Z INTERNETU NA ČJ A M

Pořád šmejdím, kde bych co pořídila, aby to děti (i mě) bavilo. Ať už to jsou stránky Škola zvesela, Učitelnice nebo třeba FB profil (Ne)škola hrou. Ale je jich určitě mnohem víc. Spoustu inspirace najdete i na FB ve skupině Domácí a komunitní vzdělávání.

Takže hrajeme hry jako Ufounská matematika (princip Člověče, akorát u toho děti trénují násobení – ty mladší trénují čísla), dobble s násobilkoudobble s vyjmenovanými slovy (doporučím koupit hotový, zalaminovaný produkt) nebo matematickou strategickou hru, kde se násobit a vypočítávat obsahy čtyřúhelníků naučí i ty děti, které to ještě nemají na pořadu dne – nevím, jak se jmenuje v čj, najdete ji zde pod č. 3.  Na tuto hru v vám v podstatě stačí kostičkovaný papír (lepší jsou ale velké kostičky) a dvě hrací kostky (ideálně jednu do 6 a jednu třeba do 12 – ano, i takové kostky jsou). Hráči hází dvěma kostkami a zabírají si plochu na herním plánku. No koukněte, pochopíte:-). Žloutková jede matematiku Hejného, nikdy se neučila malou násobilku a díky (nejen) hraní si v hlavě utvořila své vzorce, způsoby, něco si zafixovala, prostě hele, počítá! Trvalo to déle, ale je to tam.

Do mobilu jsem si koupila hru Matemág pro slabší chvilky. 

Žloutková se trochu zasekla na určování pádů, stačil ji párkrát pustit Hurvínka – Hurvínek skloňuje kočku a bylo hotovo. Je to fakt sranda. K tomu jsem obstarala na netu v PDF tzv. kolíčkovanou. Tu jsem rovnou vzala i na shodu podmětu s přísudkem, to se nezkazí:-) To kolíčkování ji baví víc, než vypisování v sešitě. Přitom ve finále je to to samé, ale…

 

Občas si zahrajeme scrabble (mícháme česká a anglická slova), s Brácháčem klasickou šibenici, někdy dojde i na hru Ypsilonie a nebo si trénují oba vyjmenovaná slova u Kouzelného čtení.  Kouzelnému čtení jsem se dlouho bránila, ale musím říct, že je super! Obecně ale zastávám názor, že nejdůležitější je prostě číst. Nechceš se učit, ale chceš si číst? OK, není problém! Takže jim tu tlačím knížky horem dolem, kasička se klepe v základech, ale dokud je nadšení, musí se přikládat do ohně. Pár tipů najdete i v tomto článku nebo v tomto. Ale rozhodně doporučím sledovat blog Pesleří. 

Brácháčovi, který toho zatím moc nenačte, jsem koupila Komisaře Vrťapku, kde se různě trénuje počítání a písmena a ještě to je vtipné i pro dospělé, Suritaky s pracovním listem (ty jsou super, mají kapitoly na půl strany) a nebo Úkoly pro školáky s kamarády strašidláky. Čtení trénuje na Čtyřlístku a knížkách tipu Kos je bos nebo Pan Sova.

Děti hodně píšou povídky, komiksy, občas hodím do placu písmenko a píšeme nejdelší věty, kde všechna slova začínají na určité písmenko. Slovní druhy trénujeme venku na procházce nebo v autě…

PŘÍRODOVĚDA A VLASTIVĚDA A VŠECHNO DOHROMADY

Kouzelné čtení máme třeba i na Lidské tělo. To si beru ke kávičce, že si sama udělám kvíz. A jak se hnedka chytnou! Prokládáme to Hravou anatomií  (knížek o lidském těle máme doma víc, ale tahle vybočuje) seriálem Byl jednou jeden život (Vyšel i komiks v knižní podobě s názvem Mozek a chystá se další díl) nebo Nezkreslenou vědou na youtube, která je nejvíc pecka (pusťte si třeba díl Včely)! Na Učitelnici jsem koupila i nějakého kostlivce, ať si zastříhají a poskládají a já mám chvíli klid:-). Při čtení knížek máme vždycky při ruce knížku Mapy a když se někde zmíní o nějaké lokalitě, rovnou si ji ukážeme.

Děti moc rádi sledují i seriál Dějiny udatného národa českého, seriál Válka a já, film Fany a pes (vyšel i komiks Fany byla při tom)  nebo Vyprávěj či Byl jednou jeden Vynálezce. Tím si pokrýváme část dějepisu. Nově jsme se vrhli na poslouchání Hurvínka – třeba takové Staré pověsti jsou celkem fajn. K tomu saháme ke knížkám- nejčastěji zatím komiksy jako jsou Staré pověsti české a pod, knihy Můj stát, celá edice Obrázky z dějin, kniha Petra Síse Zeď, Deník Any Frankové apod. Objednáno máme i velké leporelo Dějiny udatného národa Českého a k tomu deskovku. Děti zatím je nejvíc bere téma pravěk, 2. světová válka a Sametová revoluce. Témata bereme podle chuti, ve škole toho ještě příliš nemají.

Do mobilu jsem si stáhla Hravouku. Na školním tabletu je mnohem víc aplikací, ale už je těch přístrojů trochu moc.:-)

ANGLIČTINA

Tady jede duolingo, english sing sing na youtube a fajn je i Kouzelné čtení -slovník i Hravá angličtina (ne, toto není reklama na kouzelné čtení, vy víte, jak to se spolupracemi mám). V kufru máme i Kreativní slovník, který má za cíl naučit slovíčka v kontextu.

Toť v rychlosti od nás. Omlouvám se za překlepy, chyby, ale jistě chápete, že času není nazbyt.

Budu se těšit na tipy od vás.

2 thoughts on “Jak si zpestřujeme distanční výuku (1. stupeň ZŠ)”

  1. Tipy jsou skvělé. Díky. Ufounskou násobilku už jsem objednala. Ale absolutně nemohu najít, že by někde měli ten dobble už zalaminovaný. Vidím jen „udělej si sám“. Víte o tom, kde by to bylo???? Díky moc.

Vložte komentář