blog o cestování s dětmi

Rakousko s kočárkem – Schladming

Loňská dovolená s dětmi v Rakousku, v oblasti Zell am See, byla dokonalá. Zjistila jsem, že i s kočárkem a dvěma prckama si člověk může vychutnat ty krásné hory a dechberoucí výhledy… Byl to prostě balzám na duši. Letos jsme se rozhodli prozkoumat oblast Schladming. Přiznávám, trošku jsem se obávala zklamání, přeci jen, laťka byla nasazena poměrně vysoko. Troufám si ale říct, že v Rakousku prostě nemůžete šlápnout vedle. Tolik krásy na jednom místě a přitom jen přibližně 5 hodin od Prahy. Po letošní dovolené prostě bude patřit Rakousko mezi naše každoroční dovolenkové cíle (pokud to okolnosti dovolí).

Oproti loňsku jsem již cíleně hledala ubytování, které v ceně zahrnovalo i tzv. Sommerkarte . S touto kartou máte nejen většinu lanovek zdarma (v našem případě byly zdarma všechny), ale i spoustu dalších výhod. Jen pozor, v červnu ještě není sezóna, tzn. lanovky nejezdí denně. Je třeba si celý týden naplánovat podle toho, jak která lanovka jezdí, ne podle počasí a chuti.

UBYTOVÁNÍ

Ubytování v soukromí, v Haus Pretscher , nemělo z našeho pohledu chybu. Dům stál na kopci, tzn. nabízel krásné výhledy a klid pro nás, a ani děti nepřišly zkrátka. Paní domu má sama tři malé děti, takže hraček bylo dostatek.  Na zahradě je pro děti super zahradní domek, pískoviště, skluzavka, trampolína a spousta odrážedel a motorek.

Náš apartmán byl velmi slušně vybavený (i myčkou). Měli jsme k dispozici jednu ložnici a kuchyň s rozkládacím gaučem pro dva – podotýkám, že se na něm spalo jako na posteli, žádná bolavá záda.  No a k mé velké radosti zde byla k dispozici za poplatek 6 eur i pračka. Johoho, Brácháčovi jsem nemusela brát celou skříň. Týden zde včetně Sommerkarte nás vyšel na cca 570 eur, tj. cca 15 000 Kč. Během výletů jsme jen jednou jedinkrát platili – když jsme se na základě šíleného nápadu Véčka vrhli v mlze na motokárách z horní stanice lanovky k dolní stanici – o tom ale později. Teď pěkně popořádku.

DEN 1: MOOSMANDERLWEG, LANOVKOU NA HOCHWÜRZEN, MOTOKÁRAMI DOLŮ A NAKONEC WALDHAUSLALM

Vzhledem k dešti jsme zvolili nenáročný dopolední výlet, 20 minutovou procházku lesem, zvanou Moosmanderlweg. V lese děti hledaly řadu domečků pro trošku hrůzostrašné panenky. Popravdě, byl to kýč jak bič, ale naše děti byly opět nadšené a v tomto počasí asi ani nešlo nic lepšího vymyslet. V případě pěkného počasí určitě najdete spoustu zajímavějších míst. Na místo procházky se dostanete autem za cca 15 minut. Vede sem i cyklostezka přímo z Rohrmoosu (pěšky cca 3 hodiny).

Odpoledne jsme vyrazili lanovkou na Hochwürzen. Lanovka je od Haus Pretscher cca 5 minut jízdy autem. Dole to ještě šlo, ale nahoře by se mlha dala krájet.

Nejen, že jsme nic neviděli, na teploměru bylo 7 stupňů, na hřišti bylo vše mokré, ale Véčko dostal nápad, že je třeba pozvednout náladu pořádnou 7km dlouhou jízdou dolů na motokárách. Přiznávám, že když se nás ujal odpovědný pán, německy jsem mu řekla, že manžel je blázen a že to rozhodně není můj nápad. Nicméně, zpětně musím uznat, že to bylo skvělé. Žloutková se úplně tetelila blahem a i Brácháč si jízdu dolů užíval. Což o to, dětem jsem nabalila rukavice, těm bylo hej, no a já si mohla pod kopcem prsty strčit do horkého čaje. Výhodou bylo, že jsme jeli dolů jen my a jedna další nadšenkyně.

Za slunečného počasí jelo dolů motokár třeba třicet, což s sebou nese samozřejmě vyšší riziko. Toto byla jediná z „atrakcí“, za kterou jsme za celý týden zaplatili. Vyšlo nás to na 28 eur. Ale jo, fakt to za ten zážitek stálo!

Na Hochwurzen jsme se ještě na konci týdne vrátili – v den odjezdu. Jen kvůli výhledům, neměli jsme žádnou ambici se kamkoliv dostat. Tak alespoň pár fotek hřišťátka a dětského koutku v Hochwurzenhütte:-).

A protože ještě nebyl den u konce, rozjeli jsme se v celkem pošmourném počasí směrem k Waldhauslalm. Jízda trvala cca 15-20 minut. A stálo to rozhodně za to! Za pěkného počasí zde lze strávit s klidem několik hodin. Koně, kozy, králíci, husy, prasata, transbordér přes vodu, hřiště, bagr, obří skluzavka, dojná kráva, nafukovací čluny a motokáry (za 1 euro) – prostě ráj pro děti!

V závěru dne se na nás začalo konečně usmívat sluníčko a nepřestalo do konce pobytu. Prostě podle zásluh, no:-).

DEN 2: LANOVKOU PREUNEGG JET NA REITERALM, PĚŠKY KE SPIEGELSEE

Reiteralm

Sněhové pískoviště na Reiteralm, pro děti největší lákadlo dalšího dne. Cesta k lanovce trvala opět cca 15 minut. Po hrabání ve sněhu (rukavice s sebou) jsme za příslibu jízdy na kolotoči děti vytáhli na 45 minut dlouhou cestu ke Spiegelsee. Kdo zná rakouské značení, ví, že ukazatele berou za měřítko spíše svižnější chůzi. Cesta rozhodně není vhodná pro kočárky. S kočárkem se můžete projet kolem jezírka a nebo se vydat po panoramatické cestě.

My jsme šli do rizika. Cesta byla kamenitá, po dešti mokrá, děti šly statečně do té doby, dokud jsme nepotkali kozy:-).

Brácháč následně pro jistotu zaujal stanoviště ve vyšších polohách. Na něj, milovníka kočárku, byla cesta přeci jen dlouhá a ty kozy se mu náramně šikly do krámu. Protože jeho žalostné: „Bojim, bojim,“ by přesvědčilo každého.

Ve Spiegelsee se za slunečného počasí zrcadlí pohoří Dachstein. My měli nějaký ten mráček, ale budiž:-). Jen fotku z toho pořádnou neuděláte, protože vám pořád někdo leze do záběru a to ještě nebyla sezóna!

Zpět u horní stanice lanovky proběhl kolotoč, hřiště, Suppe… A pro zpěstření jsme sešli pár metrů pod lanovku, kde byla další Hütte, u které byli i koně. Hurá!

DEN TŘI: MÄRCHENWEG NA RITTISBERGU, FOREST PARK V RAMSAU

Celý tento výlet byl pro mě nejsložitější na pochopení:-) Märchenweg, čili pohádková cesta na Rittisbergu je totiž ve všech pláncích značena nějak divně a víceméně se vám snaží vnutit cestu zdola nahoru. Já osobně s malými dětmi doporučuji cestu obráceně, přeci jen není nejkratší. Takže: Autem do Ramsau k dolní stanici na Rittisberg. Pozor – jediná z lanovek nebyla kabinková.

S kočárkem je ale možné cestu nahoru absolvovat. V našem případě jsme nejprve jeli my s dětmi, na další lanovce batohy a pak si jel sám složený kočárek. Nahoře kromě ptačí voliéry a barefoot cestičky najdete od července i nově vybudované dětské hřiště.

Samotná pohádková cesta je o ohledání pohádkových postaviček. Některé pohádky jsme ani neznali, některé jsme si mohli poslechnout v němčině. Přiznávám, že jsem čekala trošku interaktivnější cestu, ale děti si to dokáží užít tak nějak vždycky.

Velmi nás lákala i místní bobová dráha, leč ta byla až pro děti od 3 let. Tak jsme holt šli do lanového parku.  Ten byl též od tří let, ale já jsem mladíkovi vysvětlila, že nám to nemůže udělat, když už nás nepustili na tu bobovou dráhu. A pravdou je, že lanový park je pro děti do 116 cm a není problém na všech překážkách děti jistit. No a když je to zdarma, člověk to přeci musí zkusit, ne?

Celý Forest Park u Ramsau Beach opět vyzývá k tomu, aby zde člověk strávil celé odpoledne.

DEN ČTVRT, MŮJ NEJOBLÍBENĚJŠÍ: DACHSTEIN, BADESEE PICHL

Dachstein – naše první skoro třítisícovka. Cesta k dolní stanici lanovky byla jedna z nejdelších, trvala cca 30 minut. Pozor – na lanovku je třeba se objednat! I když… my jsme se objednali a samozřejmě to nestihli.  Ale rozhodně rezervaci doporučuji a to v ranních hodinách. Pak už se lidi hromadí a hromadí a je to jako ve frontě na Sněžku.

Dachstein byl pro mě samotnou velkým zážitkem. Bylo zvláštní pozorovat ty lidi s lyžemi, co si takhle v létě přijeli zalyžovatJ. A ty skály… miluju pohled na ně. Ten pohled, když koukáte jen na „kameny“, nevnímáte lesy, natož civilizaci. Cesta lanovkou je opět díky Sommerkarte zdarma. Jediné, za co si můžete připlatit, je vstup na lanový žebřík (nás to celkem vyšlo na 6 eur).

Cestou dolů jsme měli to štěstí, že jsme se dostali mezi deset vyvolených, co mohli cestu dolů absolvovat na střeše lanovky. Zážitek! Pokud se na Dachstein vydáte, přibalte dětem čepice, větrovky a rukavice. I když svítí sluníčko, celkem to tam fičí.

Celý den byl plný kontrastů. Dopoledne jsme byli na sněhu, děti v rukavicích a s čepicema, odpoledne v plavkách v Badesee Pichl. K Badesee, kam máte opět díky Sommerkarte vstup zdarma, je to cca 10-15 minut autem. Teplota vody v jezírku byla 23 stupňů. Dle subjektivního pocitu byla voda stejně teplá jako následně moře v Itálii. Pro děti je zde vybudovaný malý bazének, hřiště a hlavně – skákací hrad. Takže nám bylo jasné, kde budeme trávit zbývající volné odpoledne a večery.

DEN PÁTÝ: HOPSILAND NA PLANAI

Planai je nejvyšší vrchol v samotném Schladmingu. Stanice lanovky je přímo v centru městečka, tzn. pár minutek jízdy autem. Z vrcholu vede panoramatická cesta, cca 45 minut, která by měla být sjízdná s kočárkem. My jsme šli opět do rizika a zvolili kratší cestu k vrcholu, která měla trvat 20 minut.

Dle našeho mínění byla s přimhouřením oka sjízdná s kočárkem též. No, málem jsme tam nedošli, to zas bylo kňouráníJ. Ale nakonec to dal! Odměnou nám bylo, že jsme měli možnost pozorovat paraglidisty při vzlétání.

Nikdy jsem to neviděla tak zblízka! Hned jsem měla velkou chuť to vyzkoušet a slíbila si, že příští rok do toho půjdu! Ke svému nápadu jsem se hlásila veřejně,… no, snad si napřesrok nikdo nevzpomene:-).

Pak už ajsme vyrazili na dlouho očekávanou procházku, tzv. Hopsiweg. A opravdu říkám, pro děti dokonalé! Celá cesta ale uspokojí i dospělé, protože ty výhledy, ty jsou!

Opravdu velmi vydařená procházka, samozřejmě sjízdná s kočárkem. Doporučíme hned v úvodu zatnout zuby a zakoupit dřevěnou kuličku za 2 eura, protože ta se vám pak cestou bude náramně hodit. Cestou narazíte na malý lanový parčík, vodní svět, který přijde vhod v případě parného počasí, dřevěnou rolbu a spoustu dalších dětských trháků. Uvedený čas na procházku je 45 minut, ale to je bráno jako čistý čas chůze. My jsme na Planai strávili přibližně 5 hodin a to jen proto, že bylo až moc velké vedro. Jinak bychom se zdrželi i déle.

Odpoledne jsme zakončili, jak jinak, v Badesee Pichl.

DEN ŠESTÝ,POSLEDNÍ

Bohužel se naše dovolená blížila ke konci a čekala nás čtyřhodinová cesta do Itálie. Tak jsme během dopoledne vzali děti ještě jednou na Hochwürzen, o čemž jsem již psala.

Velmi mě mrzí, že jsme neměli možnost navštívit Riesneralm. Lanovka zde jezdí až od července. Takže pokud pojedete v sezóně, doporučuji!

Mám pocit, že jsme toho tolik neviděli! Myslím, že bychom zde mohli zůstat klidně i měsíc, no, možná i napořád :-). Tak zas příští rok, no…

Když se zpětně ohlídnu, napadá mě, že pro někoho toto nemusí znamenat tu správnou vysokohorskou turistiku. Jistě, nezdolali jsme žádný vrchol, neušli jsme desítky kilometrů… Na druhou stranu jsme si to užili prostě všichni. A to je hlavní. A já vím, že čím budou děti starší, bude ubývat „zábavných serepetiček“ a přes všechny ty bobové dráhy, lanové parky a paragliding se dostaneme všichni společně třeba právě na nějakou ferratu nebo na zdolání 1500 výškových metrů pěšky. Jen k tomu musíme nenásilně, přirozeně dorůst. A mě ten společný růst ale sakramentsky baví!

A nějaké další trasy vhodné pro kočárek čekají na otestování třeba právě vámi!

26 komentářů

• super napsané krásný počtení, chápu vaše pocity. letos nám také vyšly alpy na pár dnů, máme dcerku a mám dojem že ani měsíc tam by mi nestačil) ale vím že příště zase po cestě někam k moři těch pár dnů navíc v alpách někde „přibalíme“ :-)) Milena

• Díky moc! Jo, přesně tak, měsíc je málo! Ona celá mateřská a rodičák je na to všechno cestování málo… ta práce a škola to všechno tak nějak kazí:-D

• Mohu se zeptat na kolik vás takový týden přišel finančně? Stačí řádově. Díky předem

• Samotne ubytovani 570 eur pro 4 clennou rodinu. V cene byla Sommerkarte, diky ktere jsme meli lanovky a vstupy do Badesee zdarma. Takze utrata okolo byla minimalni. Jidlo jsme meli vlastni, za nejakou tu polevku na ture denne plus minus 10eur. Dalnicni znamka a mytne zaokrouhlene 20 euro. Rekneme 650 euro a benzin. A zazitku milion.

• Dobry den, dekuji za vas clanek 🙂 cerpam inspiraci. Zrovna jsme ve Schladmingu – s detmi 2,5 roku a 4 mesice. Na Rittisberg jsem se moc chtela podivat. Myslite, ze je to zvladnutelne? Pomohli vam na lanovce s nalozenim kocaru a batohu? Maleho bych si uvazala do satku.

• Jé, vy se máte:-)! Určitě to zvládnete! Obsluha je na kočárky zvyklá a velmi ochotná. Vše naložili, my jen zírali:-). Absolutně žádný problém nebyl. Cesta je pohodlná i pro kočárek s tak malým miminkem. Lanový park dole pod lanovkou je od 3 let, ale to též ukecáte:-). Pokud mohu doporučit, nevynechejte ani Planai, tam se bude staršímu děcku moc líbit.

• Inspirovali jsme se vaším článkem, tak bych ráda přidala ještě pár míst, která se líbila nám.
    1. BodenSee – platilo se tam sice 3 EUR za průjezd k jezírku, ale určitě stojí za výlet. My jsme tam vyrazili jen na zbytek odpoledne, ale stálo to za to.
    2. Pohádková cesta Rohrmoss – bydleli jsme kousek od spodní stanice lanovky na Hochwurzen a od parkoviště se dá vyrazit na hodinovou okružní pohádkovou cestu, která mi přišla i lepší než na Rittisbergu
    Obě tato místa jsme našli v letáčku nazvaném Family, který jsme si vzali v infocentru. S tou pohádkovou cestou nám tedy museli poradit a přidat ještě druhý letáček o pěších tůrách, kde byla i mapka.

• Moc děkuju za tipy! Tak ta pohádková cesta, ta mi též dala:-). Ono jich tam je víc, sama jsem identifikovala nakonec dvě a měla jsem dojem, že je tam i třetí, tak to byla asi ta vaše. Nemáte náhodou fotku té mapky? Samotnou by mě zajímalo, kde přesně byla. A jsem ráda, že blog slouží jako inspirace, fakt mě to těší!

• super článek, pořád nevíme kam jet a myslím, že je rozhodnuto 🙂
    můžu se jen zeptat, kde se dá vybrat ubytování i s tou sommercard? nevím jak to konkrétně zadat do vyhledávače. díky

• Ja hledala a rezervovala pres booking. Asi na to filtr neni, tusim, ze jsem se pak vzdy divala v detailu o cene. Nebo zkuste http://www.schladming-dachstein.at Rozhodne doporucuji ubytovani s tou kartou. Btw. nase ubytovani bylo fakt skvele:-)

• jj já taky vždy hledám na booking, ale filtr na to není 🙁 škoda, ale přímo na těch at stránkách je, to je fakt 🙂 a dokonce je volný i ten penzion, kde jste byli vy 🙂 takže se budeme lehce opičit, díky moc za tipy

• Můžu se zeptat, máte představu, koilk byste cca zaplatili navíc bez té sommercard? My jsme si totiž rezervovali ubytování celkem levné, ale bez karty, tak teď přemýšlím, jestli se vyplatí najít něco dražšího, ale s kartou nebo ne…

• Kartu rozhodne doporucuji! Budu varit trochu z vody, ale tusim, ze jizda lanovkou na Dachstein byla 35eur/os, lanovky kolem 15 eur, vstup k Badesee 5 eur…lanovy park pro deti 5 eur… skoro bych to za tyden tipla na 150-200 eur. S kartou nezvazujete, jestli to stoji za to, proste jedete. S malinkymi detmi je to tak plichta, pokud uz mate platici deti, 100% se karta vyplati.

• Prostě nádhera! Děláte pro své děti úžasné výlety. Jak jste to zvládli všechno stihnout? :o) držte se

• Tak Moosmanderlweg bohuzel ke konci roku 2016 zavreli. Ale i kdyz panenky uz chybi a u vstupu je paska, lide tam stale chodi a je to zabava pro deti i tak 🙂
    Jinak dekujeme moc za uzasny clanek. Prave tu jsme a jedeme harmonogram podle Vas 🙂
    Jelikoz nam pocasi nepreje, asi najedeme na vnitrni bazeny. Uz jsme vyzkouseli v centru Schladmingu „Schladming Adventure Pool“, kde jsou u Sommecarte tri hodiny denne zdarma. Krasne tepla voda, tobogan, tocivy vyr a par klasickych bublinkovych atrakci. Venku pak bazen s vlnovkovou skluzavkou.

• Zdravím! Jsme ve Styrsku u Grundlsee a super. Před odjezdem jsem četla vaše články (mimochodem skvěle napsane), ikdyz jsme nakonec zkoncili na jinem miste. Jen se chci zeptat, máme „jakousi “ sommerkarte (cena na ni je 4,90EURO)v rámci ubytovani, dneska jsme byli na Dachstainu, ale museli jsme platit plnou cenu. V info centru nam k tomu nic nerekli. V te brozure kr karte jsou uvedeny nějaké slevy, ale je to tak euro, dvě…Tahle karta mi prisla podezrele levna.Vy píšete, ze většina lanovek byla zdarma. Kupovali jste si nějakou kartu přímo na lanovky? Zítra nebo pozitri bychom chtěli jet Planai.Diky za odpověd
    Lenka

• O kartách píšu v novém článku o Salzburgerland. Karet je více, každá nabízí jiné slevy. My letos např. měli v rámci ubytování zdarma Salzburgersportweltcard ci tak nejak, díky ní byly slevy 1-2 EURA, proste nic moc. Dokoupili jsme si tedy Salzburgerlandcard, díky které jsme jezdili vsude zdarma. Vloni, ve Schladmingu, jsme meli tzv. Sommercard, díky které bylo vše zdarma (i Dachstein). A ubytko nebylo zas o tolik drazsí! Existovala tam tuším i nějaká Joker card. Zeptejte se u stanice lanovky nebo v infocentru, treba poradí. Nektere karty jsou vazany na ubytovani, nektere lze dokoupit, nektere ne. Sama se v nich nevyznam, kolik jich je. Drzim pesti, at sezenete tu, kterou potrebujete! Ta nase letosni, Salzburgerlandcard stala 60 EUR a rozhodne se nam vyplatila.

• Dobrý den,
    inspiroval mě Váš krásný web a mnoho užitečných informací na něm. Uvažujeme o ubytování Haus Pretscher, stejně jako vy. Mám dotaz na Sommerkarte, ta je tedy v ceně ubytování a poskytnou nám ji v ubytování? A ještě dotaz na apartmán, nevíme který zvolit? Poskytují apartmány soukromí? Rádi bychom ten v patře s balkónem. Terasa, zahrada a venkovní posezení je předpokládám společné? Jsme dva dospělí a máme dvouletou holčičku. Díky za informace a pomoc.

• Dobry den, chtela bych se zeptat, zdaby bylo mozne „sjet“ vetsinu zminovanych vyletu na odrazedle. Golfky uz nemame. Ale na dlouhe tury se maly 3lety jeste neciti☺. Dekuji moc za info i vas krasny inspirativni blog. Bara

• Salzurglandcard je boží, pro rok 2019 stojí 76 dosp.a dítě od 6 let půlku……A dostanete k ní v každém infocentrum brožurku s mapou ,je dokonale propracovaná a fakt ve zdarma skoro všude vstup…..lanovky,stezky,termaly,hrad Hellbrun ve Salzburg…..dá se koupit ráno jak zahájíte 1.vyslap a je ba 6dni, nebo pak až 12denni za ruším 128ecek
    Zdraví Vaculici z Prahy

• Dobrý den, Jano,

chtěla bych se Vás zeptat, jestli byste pro toto místo doporučila druhou červnovou dekádu, pokud máme děti ve věku 1 a 3,5 roku a chtěli bychom se podle Vás ve všem opičit 🙂 Resp. kdy jste Schladming navštívila Vy? Dovolenou mám jen v červnu a jelikož nemám víceleté zkušenosti s Rakouskem jako Vy, sháním kdejakou radu 🙂 Je červen vůbec vhodný? Moc děkuji… Petra

• Ano, i my jezdíme v tento termín. Lepší konec června, aby jezdily všechny lanovky.

• Dobrý den Jani, díky za váš web i průvodce, letos dle něj plánujeme naši první dovču v horách s dětmi 🙂
    Chtěla bych se ještě ujasnit, zda dokážete odhadnout, jestli se do kabinkových lanovek vejde i sportovní kočár (vozík) pro dvě děti (croozer) nebo je už moc velký a bylo by nutné ho skládat (což není jen tak)? Máme děti 2 a 4 roky, tak by to byla ideální varianta, vzít tento kočárek 🙂 Bydlet budeme v Radstatu, takže výletit plánujeme na všechny strany (Wagrain, Schladming…)
    Díky moc za odpověd a mějte se hezky!

• I když už je článek 6 let starý, je stále dobrou inspirací. Jen na Rittisbergu jsme nebyli, lanovku letos opravují a není v provozu, pěšky tam i zpět s dětmi 3 a 5 let jsme se tedy neodvážili. Jediné, co mi tu chybí, je Hauser Kaibling – nahoru se dá vyvézt dvěma lanovkami, mezi dvěma stanicemi je malá kontaktní zoo, oslík, poníci, ovečky, kozy, králíci, prasátko – všichna zvířatka úžasně poklidná a nechají se pomazlit. Na vrcholu samozřejmě hřiště a cca 3.5km Kinderweg, pěkná interaktivní stezka, cestou se dojde k jezeru k Speicherteich, kde je i zorbing.
    Děkuji moc

• Dobry den,
    Moc dekuji za vase clanky uz 2. rokem nam byly pruvodcem po Rakousku 🙂
    Dovolim si jen maly update ohledne Rittisbergu, jiz na nej vede kabinkova lanovka 🙂 zaroven i na Rittisbergu je kulickova draha, kulicka je o trochu vetsi nez ta v Hopsilandu, ale poslouzila nam i tam 🙂 My jsme byli na Rittisbergu s dvojcecim kocarem, a proto jsme nechteli cestu nahoru ani dolu po pohadkove stezce, ale nahore na kopci je moc hezka prochazka na vrchol Rittisbergu, cca 2 km, takze to bez problemu usel i 3 lety syn.